top of page

Dovolenka na Bali: Je to pre teba?

Bali sa v poslednej dobe stalo veľmi populárnou destináciou pre Čechov a Slovákov. Ľudia šetria niekedy aj celý rok na dovolenku snov a, keď prídu na miesto, tak to úplne nespĺňa ich očakávania. Preto som sa rozhodla napísať tento článok, aby ste mali reálnu predstavu o tom, aké Bali som dva krát zažila na vlastnej koži, a či je to zrovna to, po čom túžiš. Takže, ak zvažuješ nejakú tropickú destináciu určite čítaj ďalej.


Na Bali si niečo nájde takmer každý. Či už krásna príroda, džungľa, vodopády, surfovanie, pláže s čiernym pieskom, divoké jazdenie na motorke krížom krážom, alebo každodenné parties. Toto všetko tu jednoznačne je a je to pecka. Pokiaľ si skôr pokojnejší typ, na svoje si môžeš prísť pri meditácii alebo jóge. Na výber je toho neúrekom.


Ryžové polia v Ubude

Pokiaľ máš rád spoločnosť, bavia ťa turistické destinácie, nočný život, dobré jedlo a exotická atmosféra, tak si na správnej ceste k dobrému rozhodnutiu. Ale pokiaľ uprednostňuješ nádherné čisté pláže s krásnym jemnučkým bielym pieskom, priezračnou vodičkou a tak trochu únik z normálneho sveta plného ľudí, určite zváž niečo iné. Stačí sa trošku posunúť smerom na východ, na iné z indonézskych ostrovov.


Pre trošku dobrodružnejších cestovateľov je Bali začiatočnícka destinácia a to isté by som povedala o Thajsku. Máš všetok komfort, ktorý potrebuješ a tak nejak sa cítiš, ako hocikde inde na dovolenke, len s krajšou a exotickejšou prírodou, ako napríklad v Taliansku, na čo sme my, Češi a Slováci, už docela zvyknutí, lebo to máme blízko.


Čo rodiny s deťmi?

Rodinky majú rôzne možnosti ubytovania, či už od guesthousov za veľmi dobré ceny alebo drahších/luxusnejších hotelov, kde aj mamičkám s malými deťmi absolútne nič nechýba. Večer sa máš kam pozrieť, dobré reštaurácie na každom rohu, o večerný program nebudeš mať núdzu. Why not? Jediný problém môže byť dlhý let. Ak máš doma diablika, tak si to veľmi dobre rozmysli. Určite nechceš byť nenávidená/ý celou posádkou letu, lebo sa tvoje dieťa nevie vpratať do kože a reve čo desať minúť. O kopaní do sedačky človeka pred ním, nehovoriac. Na Bali je fajn mať očkovanie na brušný týfus a žltačku A + B, takže podľa veku zvážte aj toto. Pozor si treba dať aj na morské plody, prípadne rôzne korenia, ak deti ešte nemali skúsenosť s novými chuťami, môže sa vyskytnúť nežiaduca reakcia. (Mne v Thajsku na prvej exotickej dovolenke brutálne opuchli oči, tak, že som ani nevidela a doteraz netuším z čoho to bolo, pretože sa mi to potom už nikdy nestalo... Vždy lepšie mať po ruke nejaké všeobecné tabletky na alergie.)


Tegenungan waterfall /2016/ ešte bez turistov


Môžem ísť sám?

Určite hej! Bali je jedno z najlepších miest, kam môžeš ísť ako sólo cestovateľ- backpacker, ale nezabúdaj na to, že v tomto prípade je najlepšie ubytovať sa v nejakom cool hosteli s dobrými recenziami, kde určite stretneš ďalších, ako ty, a môžete vyraziť na tripy spoločne. Prvý krát, keď som bola na Bali, išla som tiež sama a nemala som problém zoznámiť sa. Jedno dve pivká a fičí to, aj keď nie si úplne spoločenský typ :). Ubytko pozri napr. na Hostelworld.com


Moje obľúbené miesto na Nusa Ceningan /2016/


A čo takto s partnerom?

Hmmm, tak určite hej, toto som si skúsila tiež a je to super, ale ideálna kombinácia je ísť v partii. Tak si podľa mňa Bali užijete úplne na maximum a vyšťavíte z toho všetko, čo sa dá. Najmä, ak máte žiarlivého partnera. Tak úplne neviem, či by som išla zrovna na Bali. Je to tam jeden pekný surfer sem, sexy riťka tam, pekné baby na každom rohu v bikinách a tak ďalej... Proste veľa pekných ľudí na jednom mieste, čo môže byť niekedy zdroj problémov. Takže keď máš žiarlivca, nechaj ho doma a choď s kamarátmi :D


Na dvojtýždňovú párty dovolenku s partiou je Bali úplne najlepšie miesto ever!


Bezpečnosť

O bezpečnoti na Bali som počula a aj na vlastnj koži zažila nie veľmi pekné veci. Mne ukradli telefón priamo z ruky! A to si nerobím prdel, proste si kráčaš večer s dvojmetrovým chlapom pri tebe, a hovado mi ho na skútri vytrhlo z ruky a ufujazdilo preč. Čo na tom, že som nasadla ďalšiemu lokálovi na motorku a išli sme ho hľadať, nepomohlo, sú rýchli a majú to dobre zorganizované. Takže v žiadnnom prípade nenechávajte veci niekde bez dozoru, na párty ani nenoste telefóny, na všetko buďte opatrní, lebo keď vám to zoberie za jazdy, môže vám ešte ublížiť. Od taxikárov na Bali som počula, že tieto špiny, čo kradnú a robia zlo, prichádzajú z iných ostrovov a domáci Balijci s nimi majú rozbroje, pretože im kazia reputáciu.


Pokiaľ nie si hlúpy, nič sa ti nestane. V hoteloch a hosteloch je bezpečne, nechávali sme si tam bežne batohy so všetkým, okrem dokladov a nikdy nám nič nezmizlo. Jediný problém môže nastať, keď si dávate prať veci, že sa niečo stratí, alebo ti to omylom niekto schmatne.


TIP: Na beach party alebo v hosteloch, kde sa vyzúva buďte opatrní na šlapky, pretože u mňa to je prvé čo stratím alebo mi to niekto ukradne. Neviem síce, čo s tými použitými ochodenými žabkami robia, ale bežne na každej dovolenke mi zmiznú aspoň jedny. Takže drahé nechaj určite doma.


Jungle fish


Ceny

Ceny sa rok od roka zvyšujú, ale stále je to lacnejšie, ako u nás doma. Ubytovanie nájdete vo všetkých cenových kategóriách začínajúc na cca 8 eurách za izbu na noc. Ja som za dva týždne na Bali plus okolité ostrovy s dopravou hore dole minula 500 eur a to som nešetrila, ale ubytko som mala nič moc a letenky samozrejme do toho nepočítam. Ceny v reštauráciách sa pohybujú rôzne, od 4-5 eur sa vkľude naješ a vieš nájsť pravdepodobne aj za menej. Aj sa nízkym rozpočtom tu vieš mať veľkú parádu.


Jedlo

Indonézska kuchyňa je veľký mňam. Najete sa za pár šupov v lokálnych warungoch, ale pokiaľ vás to po pár dňoch prejde, máte na výber množstvo ďalších reštaurácií s Európskou kuchyňou. O milión kaviarňach, super vytunených raw veganských a neviem akých cool podnikoch, ani nehovorím. Kávičkári si prídu na svoje, food bloggeri tiež, a my ostatní, čo sa len radi z chuti fajnovučko najeme, budeme veľmi spoko prespoko.


Negatíva

Jeden veľký mínus, čo pre mňa Bali má, je potápanie a šnorchlovanie. Priezračná vodička tam teda nie je, ale môžete zamieriť na Nusa ostrovy a tam si kľudne dať šnorchlovanie s mantami a to je vám teda zážitok!


Otravnosť obchodníkov

Milión krát prejdeš okolo ich stánku a aj ten nasledujúci krát sa ťa snažia osloviť a niečo ti predať. Je to otravné a pre menej trpezlivých, to je na vybuchnutie, ale stačí ignorovať a vybavené. (otravnejšie je už snáď len Thajsko)

Kuta, čiže najbusy časť ostrova je v tomto úplna katastrofa. Tam sa netreba vôbec zdržiavať, lebo to je ozaj hnus. Milión ľudí, všetci otravní, všade nejakí napití party ľudia ...


Pláže

Nie sú úplne ako z katalógu, čistota nič moc. Záléží, kam sa vyberieš. Samozrejme nájdeš aj krásne pláže, ako táto dole na fotke. Záleží od teba, ako náročný plážový povľač si/nie si. Ale výhľady z útesov stoja za to!


Jedna z pláží v Seminyaku


Ale ja som na toto obzvlášť náročná, takže si radšej pozrite, ako to tam vyzerá, pred tým, než sa pre nejaké miesto rozhodnete. Pokiaľ sa vyberiete na čierne pláže, tak to už hej. To je nádhera. Všetko teda závisí na tom, ktorú časť si zvolíte. Preto určite pozriťe na blog Life is better in bikinis, kde Julka, ktorá tam žije, píše o ďalších detailoch a dovolenke na Bali, napríklad aj v tomto článku.


Dopravné zápchy

Milióny motoriek dokážu v tých najrušnejších hodinách zablokovať celú premávku. My sme si to na skútroch užívali, ale verím, že pre niekoho to úplne nie je. Takže ak sa tešíš, že si zajazdíš na motorke, určite si vybav medzinárodný vodičák (na policajnej stanici za cca 5 eur), pretože najmä v oblasti Ubudu, ale aj v ďalších pokutujú turistov, ktorí ho nemajú a snažia sa z teba vymámiť peniaze.


Keď jazdíme my... a psík by sa pridal


Na Bali sme zažili super veci. Vodopády sú nádherné, dýcha to neskutočnou atmosférou najmä kvôli tomu, že je to hinduistický ostrov (jeden z mála v Indonézii), takže je to tak trochu freedom vo všetkých ohľadoch, ale teda musíte byť ready na to, že je tam už naozaj rušno. Pre surferov je to pravdepodobne raj, ale ako začiatočník som chcela surfovať v Kute, a keď som videla tú nechutne špinavú vodu s milión odpadkami plávajúcimi na hladine celá chuť naučiť sa surfovať ma prešla. Nebudem sa predsa brodiť v bordeli celý deň. Pravdepodobne to bolo po búrke, takže všetko sa priplavilo nasledujúci deň na pláž.


Hovorím to preto, aby ste potom neboli prekvapení.


Inak teda nádherné západy slnka, veľa zábavy, mladých ľudí, dobrej hudby, super vychytených klubov ... Toto všetko si na Bali určite užiješ, ale musíš byť ready na to, že sám nebudeš, pekné fotky spravíš, keď budeš trpezliví a odoženieš všetkých, ktorí ti budú stáť v zábere, alebo prídeš skoro ráno, ale dá sa!



V tomto článku som zhrnula dojmy, pocity, a nejaký program z môjho dvojtýždňového výletu na Bali pred dvomi rokmi, tak pozri aj sem keď tak.

Čo nevynachať aneb Bali klasiky

Ubud- hlavné mesto jógy a meditácie, Monkey Forest, vodopády, rice fields, nočný výstup na Mount Batur, Jungle Fish



Seminyak- parties, krásne západy slnka na pláži, surf, obchodíky, kaviarne


Canggu- tam som bohužiaľ nebola, ale je tu Julkin domov, takže pozrite buď blog, alebo jej instagram, kde pridáva každodenné stories, ktoré stoja za to :)


Uluwatu komplex a Single Fin Club


Kuta Sky Garden- najväčší klub na Bali


Určite si požičajte motorky, lebo to je najlepšia a najlacnejšia možnosť dopravy


Skúste Kopi Luwak- najdrahšiu kávu na svete (nie na Bali) z hovienok tvora na fotke dole


Kopi Luwak výrobca

Výlety na všetky možné vodopády, každý jeden je jedinečný a nádherný, ale aby si sa vyhol davom ľudí, chodievaj skoro ráno, alebo neskoršie večer

Skús tradičnú indonźesku kuchyňu v typických warungoch

A daj si nejakú fajnovučkú pártošku :)


Západ slnka na Uluwatu

Precestovala som Vietnam, Thajsko, Filipíny, Borneo, Malajziu ale aj ďalšie časti Indonézie, ako napríklad ostrov Flores a poviem vám, že Bali je super (najlepšie parties ever), ale pokiaľ si milovník pláží, nádherných výhľadov a scenérií, tak ako ja, tak určite zamier radšej na ostrovy, ktoré sú pod Bali- Nusa Lembongan, Nusa Ceningan, Nusa Penida a moje obľubené Gilis, ktoré nikdy nesklamú, aj keď je tam už oveľa rušnejšie, ako to bolo pred rokom. O Nusa ostrovoch si môžeš prečítať v jednom z mojich predošlých článkoch tu.


Ak chceš Bali, len ako medzistop, porozmýšľaj napríklad nad jednoznačnou bombou- ostrovom Flores, o ktorom som písala v tomto článku. To bol raj na zemi, najmä mesto Ende, z ktorého sa neviem spamätať ešte aj po roku, čo som sa odtiaľ vrátila. Je to naozaj úplne o inom, všade si skoro sám, turizmus je tam v plienkach, nie je to na žiadne parties ani nič podobné, ale nájdeš tam to, čo na Bali neuvidíš. A pre potápačov je to number 1.


Pokiaľ chcete navštívť ďalšie časti Indonézie, z Bali alebo Jakarty je najlepšie spojenie, či už letecky alebo loďou. Takže si môžete dať Bali kľudne na 3 dni a pokračovať ďalej. My sme jazdili vždy na párty, keď sme potrebovali trošku vypnúť a socializovať sa s inými cestovateľmi.


Dúfam, že som vám pri rozhodovaní, či je Bali to pravé orechové práve pre vás, aspoň trošku pomohla. Budem rada, za akýkoľvek feedback na článok, zdieľanie, lajk, prípadne ďalšie tipy, ktoré môžem doplniť. A ešte raz zdôrazňujem, že toto je môj osobný pohľad na Bali a nie každý má taký istý názor.


Bali super, ale sú aj oveľa krajšie miesta, len pár kilometrov odtiaľ :)






bottom of page