top of page

Whale sharks na Oslobe, môj najhorší zážitok z cestovania

Počuli ste už niekedy o žralokovi veľrybom? Prvý krát som sa dozvedela o ich existencii, ako inak, než z Instagramu od rôznych travel bloggerov, ktorý väčšinou navštevovali jedno miesto : Oslob, na Filipínach.

Tento článok som sa rozhodla napísať najmä kvôli tomu, že sociálne siete sú presýtené rôznymi fotkami so zvieratami (aj u známych slovenských travel influencerov), no nie vždy je pri tomto fotení všetko v poriadku. Toto je jeden z odstrašujúcich príkladov a nižšie sa dočítate, prečo je plávanie s whale sharks môj najhorší zážitok z cestovania. Okrem iného sú aj ďalšie aktivity, ktorým by sme sa na cestách mali vyhnúť. Písala som o nich v tomto článku.

U travel bloggerov môžete často vidieť podobné fotky ako táto. Ale čo sa v skutočnosti odohráva nad hladinou? Tomu človek ani nechce uveriť.

Kto je Whale shark?

Whale shark alebo žralok veľrybí je druh žraloka, ktorý je,aj napriek svojmu hrozivému výzoru, pre človeka úplne neškodný. Žije v teplých, tropických vodách a živí sa takmer výlučne planktónom, ktorý filtruje žiabrami. Zvyčajne pláva blízko pod hladinou, pričom nasáva potravu- planktón, ryby či kalamary. Whale shark je v súčasnosti najväčším plutvovcom na svete.

Kde je Oslob?

Hneď ako sme začali plánovať filipínsku expedíciu, bolo mi jasné, že tieto úžasné tvory chcem stretnúť. Našla som pár miest, kde to je možné: Oslob, Donsol a Leyte na Filipínach.

Recenzie na tieto miesta boli rôzne. Vo všeobecnosti nie veľmi pozitívne.

Vzhľadom na to, že sme mali v pláne navštíviť ostrov Cebu, kde sa nachádza aj slávne whaleshark centrum Oslob, zvažovali sme túto možnosť.

Celý týždeň som bolo odrovnaná nejakým vírusom (alebo horúčkou Dengue), doteraz presne neviem. Takže sme týždeň preležali a tento ostrov si vôbec neužili. Jediná aktivita, ktorá to mohla zachrániť bolo plávanie so žralokmi. Tak sme sa to rozhodli risknúť.

CHYBA!

Dopredu sme vedeli, že:

ich kŕmia, čím zabraňujú ich prirodzenej migrácii a schopnosti zaobstarať si potravu, takže sa stávajú závislými na ľuďoch a sú tak ľahkou korisťou pre pytliakov.

Ale, čo sme nevedeli bola organizácia a celý priebeh tohto desného zážitku.


Zvyčajne sa snažím nerobiť si detailný prieskum vecí, ktoré idem absolvovať, aby to bolo trošku prekvapenie a punk, ale v tomto prípade bola veľká chyba, že som sa neinformovala dostatočne dopredu a neprečítala viac, ako 5 recenzií na Oslob centrum.


Väčšinou sa vyhýbam davom a množstvu ľudí. Možno aj preto som bola kompletne odrovnaná, keď som zbadala, do čoho sme sa to pustili.

Priebeh akcie

V prvom rade sa človek musí dostať na ostrov Cebu (Manila-Cebu city, ideálne letecky).

Z Cebu City je možné zobrať si tour alebo sa samostatne dopraviť do mesta Oslob, čo je samozrejme, lacnejšia varianta.


Budíček 4:30 ráno

Výjazd z hostela 4:50 - to už bolo pomerne neskoro, pretože kým sa filipínsky tricykel dotrepe na miesto, tak vás každý predbehne.

O 5.00 sa začínajú predávať lístky

Vyzdvihneš si lístok (cca 33 eur), nasadneš na strechu auta, ktoré ťa prevezie pár metrov na miesto, kde sú žraloky.

OMFG

Predstavte si 3- krát viac lodí (Zdroj: Google)

Keď som zbadala, koľko tam čakalo ľudí skoro ma na mieste vystrelo. Hneď mi ostalo zle z toho, čo sme to vlastne podporili.

Predstavte si pláž ... Plnú ľudí ... Približne 2000. Pätnásť metrov od brehu sa na hladine vznáša 15 až 20 lodí. Každá z nich má minimálne 10 ľudí na palube.

V okolí týchto lodí sa pohybujú malé rybárske loďky, ktoré kŕmia žralokov, takže turisti môžu naskákať do vody a robiť si fotky- na 20 minút.

Velebnosti jdu blejt.

Kŕmiaci sa whale shark

Pravidlá

Každý návštevník musí pred vstupom do vody absolvovať krátku inštruktáž s pravidlami:


- Nedotýkať sa žralokov

- Nebrániť im v ich prirodzenom pohybe

- Nenaháňať ich

- Držať si vzdialenosť aspoň tri metre

- Nekopať plutvami

- Držať sa len pri svojej lodi

- Nepoužívať blesk pri fotení


Za akékoľvek porušenie pravidiel hrozí turistom pokuta 5000 dolárov alebo pobyt vo filipínskom väzení, a to asi naozaj nikto nechce.


Po inštruktáži sme boli rozdelení do skupiniek a obdržali sme číslo našej lode.

Number 115 - a vystrelo ma druhý krát.

Vo vode boli lode s číslom 20. Tak si asi viete predstaviť, koľko sme tam čakali. Ja s neidentifikovateľným vírusom a bolehlavom takým, že mi skoro explodovala hlava, som si pekne sadla, medzi ďalších Rusov a Číňanov a zhnusene komentovala situáciu.

Počas tých troch až štyroch hodín čakania som to chcela 5- krát vzdať, otočiť sa na päte a vystreliť odtiaľ niekam do prdele, ale chcela som tiež vidieť, aká je situácia pod vodou. Ako sa správajú k žralokom a či to je naozaj také kritické, ako to z brehu vyzerá.


Na pravej strane sú lode s turistami, na ľavo ,, kŕmiace ,, rybárske loďky (Zdroj: Google)


Tak sme si pekne všetci obliekli oranžové vestičky, nasadli na loď, prepluli 15 metrov a Voilá.

Sme na mieste. Naskákali sme do vody a zrazu whale shark- ooo super! Paráda! Hneď mi bolo lepšie, keď som zbadala toto nádherné stvorenie. No keď myslím na to, čo je za tým, tak sa všetko pekné vytratí v jedinej stotine. Našťastie, ich nikto nechytal, nenaháňal ani nijak inak neporušoval pravidlá, ktoré nám boli pred vstupom oznámené.

Vždy sa ale nájdu idioti, ktorí tieto pravidlá porušia. Prípadne ti Číňania poskáču po hlave a dokopú ťa plutvami, pretože nevedia plávať ale silou mocou sa chcú dostať k žralokovi čo najbližšie.

Nepochopím.


V takýchto prípadoch si tak (inteligentný a empatický) človek uvedomí, ako strašne sme, ako ľudská rasa, hlúpi. A čo všetko sme ochotní urobiť pre jednu fotku/pohľad.


Nikdy nechytajte žiadne morské tvory bez rukavíc - prenášame im naše baktérie, ktoré im môžu uškodiť

To platí aj pre korytnačky, hviezdice atď.

Žralok pláva v tesnej blízkosti ľudí, niekedy bolo doslova ťažké sa mu vyhnúť.

Tieto tvory je možné vidieť aj voľne, ale keďže je to príroda, nikdy nemáš istotu, že ich uvidíš. Musí byť ich sezóna, kedy sa nachádzajú v oblasti Leyte. Nabudúce by som jednoznačne išla tam a výlet naplánovala podľa hlavnej sezóny týchto krásavcov.

bottom of page