top of page

Raja Ampat: posledný podmorský raj, real jungle experience

O Raja Ampat som snívala odkedy som prvýkrát videla Blue Planet. Ale pekne po poriadku. Raja Ampat je skupina ostrovov nachádzajúcich sa v Indickom oceáne. Patria Indonézii, no nachádzajú sa v provincii Západná Papua, takže hneď vedľa Papua Nová Guinea. Raja Ampat tvorí viac ako 1500 malých ostrovov, z ktorých hlavnými sú :

- SALAWATI

- BATANTA

- MISOOL

- WAIGEO

Na ľavej časti v oblasti Západná Papua sa nachádzajú ostrovy Raja Ampat.

Ale čo je na nich také špeciálne?

Tieto ostrovy sú skrytý raj! Nie nadarmo je tu najbohatší ekosystém korálov na svete a najväčšia rozmanitosť druhov žijúcich v týchto vodách. Ostrovy Raja Ampat sú človeku vzdialené a relatívne nerušené.

Aj preto sú domovom viac ako 600 druhov korálov, čo predstavuje približne 75 % známych druhov na celom svete a viac ako 1700 druhov útesových rýb! Vyskytujú sa tu ohrozené a vzácne morské cicavce, ako sú

dugongy, veľryby a delfíny. A tiež manty.

Manta ray môže dosiahnuť veľkosť až 7 metrov, najväčšia videná manta mala 9 metrov.

V mori sme stretli aj veľa druhov medúz.

Dažďový prales, ktorý pokrýva tropické ostrovy v Raja Ampat, je prirodzeným biotopom mnohých druhov vtákov, cicavcov, plazov a hmyzu. Stretli sme niekoľko lemurov, netopierov, plazov, gekonov, chodiacich žralokov, sting rays, mini žralokov, manty, krabov, niekoľko jedovatých rýb.

Prvé stretnutie s malými žralokmi

Ako to funguje na Raja Ampat?

V prvom rade je veľmi nutné spomenúť to, že tento trip je real jungle and underwater experience. To znamená že nemôžete očakávať servis, ako v iných vyspelých turistických destináciách. Na English breakfast a all inclusive rovno zabudnite. Hladom však určite nezomriete. Indonézska kuchyňa je veľmi chutná.

Je tu niekoľko faktorov, na ktoré treba byť pripravený ako napríklad to, že elektrika funguje len niekoľko hodín za deň.

Internet je skôr vzácnosť - záleží akého operátora si zvolíte. Odporúčam spoločnosť Telkomsel, ktorá má najrýchlejší internet a signál aj na vzdialených ostrovoch.

Slovenský mobilný signál rozhodne mať nebudete (treba to brať do úvahy pri bookovaní a platení online - my sme si takto napríklad nemohli predĺžiť pobyt, pretože sme nevedeli nijakým spôsobom zaplatiť ubytovanie, lebo sme nemali roamingový signál a tým pádom sme nemohli previesť platbu).

Ďalšou pikoškou je, že sa sprchuje buď slanou, poloslanou alebo v lepšom prípade dažďovou vodou. O tom, že o teplej vode sa vám môže snívať asi hovoriť nemusím, to mi v džungli príde logické. Veľká nádoba so žufanou a čau. Rezorty to budú mať asi trošku inak.

V noci je neskutočne teplo, miestami také, že sa zobudíte v bazéne svojho vlastného potu. S týmto človek nič neurobí, jedine ak by mal nejaký svoj vlastný prenosný ventilátor na baterky :D.

Pohľad na ostrov Gam

Strava na ubytovaní je zvyčajne plná penzia, pretože na ostrovoch sa nenachádzajú žiadne reštaurácie a ani obchody, takže to čo si so sebou neprinesiete, tam nekúpite. Reštaurácie neexistujú, takže ani s týmto radšej nepočítajte. Domáci prinášajú všetky zásoby jedla z Waisai, takže to majú presne vypočítané a naplánované podľa toho, na koľko nocí máte booknuté ubytko.

Pohľad na naše ubytovanie, ostrov Kri

Na to treba myslieť aj pri zásobách alkoholu a cigariet. Niektoré rezorty majú pivo na predaj, no môže sa stať, že na celom ostrove takéto miesto ani nenájdete. My sme takto museli vymyslieť výlet loďou naspäť do Waisai, aby sme si dokúpili, čo nám chýbalo. Dá sa tu zohnať maximálne plechovkové pivo, ploskačka vodky alebo rumu, prípadne nejaký lokálny Arak (indonézsky alkohol).

Medzi ostrovmi nepremávajú lode každý deň, neexistuje tam žiadny lodný poriadok. Aby ste sa dostali na svoje ubytovanie, musíte mať dohodnutý pick up dopredu alebo to risknete a poprosíte rybára, nech vás zavezie. Na toto sa ale netreba spoliehať, obzvlášť, keď sa chystáte na veľmi vzdialené ostrovy.

Stroskotanec

Potápačskú výbavu, plutvy a masku na šnorchlovanie je dobré mať svoje v prípade, že na vašom ubytovaní vám nebudú vedieť požičať. U nás plutvy síce mali, no jednak ušetríte a je vždy lepšie mať svoje.

Raja Ampat je najdrahšia oblasť z celej Indonézie a ľudia si tam určujú ceny tak, ako sa im zapáči. Takže nejaké zjednávanie nám moc nešlo, ale veľmi záleží, na akých ľudí natrafíte. Vo všeobecnosti sú veľmi milí, no my sme mali šťastie na jedného fidlikanta, ktorý sa nás snažil obtiahnuť. Keďže tento pánko bol jediný, ktorý nám vedel sprostredkovať výlet, dali sme mu toľko, koľko si zaň vypýtal.

Nejaké základné informácie o tomto vzdialenom raji by sme teda mali. Teraz sa pohodlne usaďte a idem vám porozprávať, ako sme to zmákli my.

My rozumej ja a traja kamoši: Nika, Duška a Gregory.

Celá crew

Všetko začalo na ostrove Flores v Indonézii, kde sme si spravili potápačský kurz a plánovali odlet na ostrov Sulawesi, odkiaľ sme sa mali presunúť do finálnej destinácie. Dostať sa do Raja Ampat je pomerne náročné ako na čas, tak na peniaze.

Mapka na zorientovanie

Prvá šleha bola, že nám zrušili hneď prvý let. Takže na to, aby sme nestratili ďalší let a booknuté ubytko, sme museli konať veľmi rýchlo, pretože nám všetko pekne nadväzovalo, čo bola trošku chyba. Medzi preletmi je dobré dať si deň pauzu v prípade, že vám niečo zrušia, alebo potom manévrovať tak ako my. Medzi preletmi sme mali pauzu cca pol dňa, no aj tak nám to nestačilo a jeden let nám prepadol.

O tom, ako sa do tohoto Raja dostať, budem písať neskôr, povedzme, že sme namiesto dvoch letov absolvovali štyri a tak sa prevlekali cez všetky možné letiská celú noc. Ale zmákli sme to! Všetko veľmi tesne a na poslednú chvíľu, ale sme tu!

Dostávame sa do Sorongu, kde kupujeme lístok na trajekt (cca 6 eur) a vyplávame smer ostrovy!

Ostrovy Gam a Kri

Po pár hodinách na trajekte, unavení, zničení a smradľaví doplávame do Waisai, kde na nás už čaká dohodnutý odvoz z nášho autentického ubytovania u domácich. Absolútne netuším, čo nás čaká, ani to, ako má toto ubytovanie vyzerať, pretože to bookovala Duška a ja sa vždy nechám rada prekvapiť.

40 minút cesty na mini loďke ubehlo pomerne rýchlo a pomaly sa blížime k cieľu! Vidím palmy!

Wau! Odpadávame! Toto má byť náš domov na nasledujúce dni? Ty kokos, paráda! Priezračná vodička, pláž s bielym pieskom a na pobreží pár slamených bungalovov. Tak tu spíme! Výhľad z postele priamo na tyrkysové more. Jednoducho nádhera. Na prvé tri dni sme si vybrali ostrov Kri a Brar Homestay. Domáci boli veľmi milí, no nehovorili až tak dobre po anglicky, ale to vôbec nevadilo. Jedlo bolo vynikajúce! Takže tento homestay odporúčam. Jediná nevýhoda bola teplota v noci, ale to bolo aj preto, že sme ešte neboli aklimatizovaní na tamojšie podmienky.

Ostrov Kri

Pomaly sa začíname vybalovať a zisťujeme čo a ako. Elektrina nie je. To sme čakali. Ventilátor nie je. To sme už úplne nečakali.

Vzhľadom na vonkajšiu teplotu sa s tým snažím zmieriť a verím, že noc bude v pohode. Ideme pozrieť kúpeľňu. Wow kýbel so žufanou! To ma po minuloročnom cestovaní po pirátskych ostrovoch na Filipínach vôbec neprekvapilo. To zmákneme. Jedlo sa bude podávať 3-krát denne, takže od hladu neumrieme.

Výhľad z postele

Sme v raji. Extrémne ďaleko od civilizácie, na druhej strane zemegule, kde je všetko to, čo je pre nás doma normálne, veľkou vymoženosťou. Pitná voda z kohútika? Alebo skôr voda z kohútika vôbec, sprcha a splachovací záchod, to nejakú dobu neuvidíme.

Po aklimatizácii sme sa nemohli dočkať, kedy sa prvýkrát ponoríme do slávnych vôd Raja Ampat, najbohatšej podmorskej rezervácie na svete.

Odpálilo mi dekel! Nikdy v živote som nič podobné nevidela a asi inde na svete neuvidím. Korálová záhrada priamo pred domom. Obujem si plutvy, nasadím masku a šup do vody. Preplávam prvých dvadsať metrov od chatky a dostávam sa k reefu. To snáď ani nie je možné. Tak toto je bomba! Milión rybyčiek, farebných korálov od výmyslu sveta. Kocháme sa, skúmame a rozmýšľame, aké to asi bude hlbšie pod hladinou.

Reef priamo pred domom

Vzhľadom na to, že už všetci máme potápačský kurz, chceme si to tu jednoznačne skúsiť. Ale či sa podarí, nevieme.

Dni ubiehajú a my skúmame okolie, trávime veľa času chillovaním, pretože okrem potápania, šnorchlovania a prechádzok po ostrove sa tu toho moc robiť nedá. Nasávame atmosféru opusteného ostrova v Západnej Guinei.

Schovaná puffer fish, po slovensky štvorzubec. Taká tá ryba, čo keď sa zľakne, sa hneď nafúkne :D

Postupne sa objavujú problémy s ušami, takže potápanie vždy odkladáme. Ak sem pôjdete, jednoznačne si zoberte všetky možné dezinfekcie a kvapky do uší, lebo sa vám určite zídu.

Aj takéto krásne korály tu je možné vidieť.

Najznámejším obrázkom z Raja Ampat sú ostrovčeky Piaynemo. Vyrážame to tam teda preskúmať. Celodenný výlet na lodi začíname okolo 8.00. Po dohadovačkách s lokálom, ktorý nás chcel zapáliť, sa nakoniec nejak zhodneme a zaplatíme mu, koľko si povie. Nemáme na výber, pretože nikto iný v okolí nemá loď. Každý rezort alebo ubytovanie sa stará len o svojich hostí a služby iným neponúka. Tak isto to je aj s potápaním v rezortoch. Je dostupné len pre ubytovaných. Niektoré homestays spolu spolupracujú a sprostredkovávajú výlety.

Po ceste zastavujeme na niekoľkých miestach a snažíme sa nájsť manty! Podarilo sa! Po pár minútach vidíme dve čierne manty.

Vidíme prvú mantu! YES!

Najkrajšie stvorenia na svete a my snimi môžeme plávať. Toto bol najhlavnejší dôvod mojej návštevy. Manty totižto žijú len na pár miestach na svete a je veľmi unikátne ich vidieť.

Po mantách pokračujeme loďou na Piaynemo, čo je najdrahší z výletov, ktorý bol v ponuke a stál nás cca 62 eur. Dostávame sa k nádhernej vyhliadke, ku ktorej vedú drevené schody vo veľmi dobrom stave. Myslela som si, že sa budeme škriabať cez džungľu, ale vôbec. Všetko pekne postavené, je vidieť, že sa o to starajú.

Pôvodne má každý návštevník Raja Ampat pred vstupom zaplatit poplatok 1 milión rupií, ako permit do národného parku. My sme však nič neplatili, lebo prišli na to, že zamestnanci si peniažky ulievajú do vačku a boli v procese nastavenia nového systému.

Výhľad na Piaynemo a moja veľká riť :D Ale viete ako, aj veľká riť vie očariť ...

Po ceste naspäť zastavujeme na ďalšom manta pointe, kde sa nám s nimi podarí plávať druhýkrát. Bol však veľmi silný prúd, takže sme si riadne zamakali, ale máme nejaké pekné zábery z gopra.

Pred príchodom sme spravili chybu. Nezabezpečili sme si žiadny alkohol, resp nemali sme žiadne pivká. Nájsť pivo na opustených ostrovoch bol nadľudský výkon, ale zvládli sme! Našli sme pivo! A dokonca studené. Neverili sme vlastným očiam. Chladničky sa tu totižto moc nevedú.

Happy very s Bintangom v ruke

Prvé ubytovanie sme si objednali na ostrove Kri na 3 noci. Druhé bolo na ostrove Gam. Pobyt sme si ku koncu chceli predĺžiť, no nepodarilo sa nám to, kvôli tomu, že sme nemali signál a tak sme nemohli zaplatiť online.

Ubytovania boli úplne super, jediná výhrada bola neznesiteľné teplo. V prvom domčeku priamo na mori sa to nedalo vydržať, no v druhom ubytovaní, kde chatky boli trošku viac v džungli, to už bolo príjemné, dokonca som sa aj v noci prikryla.

Po presťahovaní na ostrov Gam sme mali tiež nádhernú korálovú záhradu priamo pred domom. Takže ono aj keď sme išli na nejaké výlety, tak šnorchlovačka bola najlepšia u nás doma. Nasadíš plutvy a ideš.

Bývali sme u lokálov vo veľmi príjemnom prostredí- Yenros Homestay. Domáci boli veľmi milí, so všetkým nám pomáhali, výborne nám varili a snažili sa, aby sme si to na 100 % užili. Bolo cítiť, že sú to veľmi milí, skromní ľudia. Dokonca sme sa s majiteľom rozprávali, ako vníma to, že stále pribúda veľké množstvo homestayov. Povedal nám na to veľmi peknú vec a to, že on nechce zbohatnúť ako väčšina ďalších majiteľov. Jemu úplne stačí, ak je schopný postarať sa o celú svoju rodinu a zabezpečiť im to najnutnejšie, čo potrebujú. Chalan mal tuším 27 rokov a živil niekoľko generácií. Pýtali sme sa, ako to na Raja Ampat funguje s pozemkami. Domáci majú pozemky zadarmo. Takže ak príde lokál a postaví si domček na nejakom území, je to jeho.

Bungalow mal vo vnútri na zemi madrac so sieťkou proti komárom a jeden stôl.

Toho pocitu, že sa nachádzam skoro v Papui Novej Guinei, niekde uprostred ničoho, bol nepopísateľný. Každý deň sme mali raňajky okolo 7:00, obed o 12-tej a večeru okolo 17- tej. Pomedzi to sme buď šnorchlovali, opaľovali sa, hrali hry alebo si len užívali atmosféru ostrova. Nie je tu veľmi čo robiť, preto najlepšou aktivitou je jednoznačne potápanie. Pre akčných ľudí to asi úplne nie je.

Majiteľ ubytovania, veľmi milý chalan, nám na konci pobytu spravil nočnú tour de jungle zadarmo. Išli sme sa v noci pozrieť na walking sharks. Ísť v noci cez džungľu, kde sa všetko okolo teba hýbe a počuješ rôzne zvuky, bol super zážitok. Ešte väčší bol, keď nám povedal, že ideme po členky do vody. V tej vode toho bolo docela dosť. Museli sme si dávať pozor, aby sme nestupili na najjedovatejšiu rybu na svete- stone fish. Videli sme rôznych krabov, puffer fish, chodiacich žralokov, hviezdice a ďalšie zvieratká.

Walking shark, nazývajú preto chodiacim žralokom, pretože má v strede tela malé plutvičky a keď sa pohybuje, vyzerá to, ako keby chodil.

Nikdy predtým som o takomto druhu žraloka nepočula.

Potápanie sa nám nakoniec nepodarilo z viacerých dôvodov. Stále mal aspoň jeden z nás problém s ušami, naše ubytko na druhom ostrove nemalo potápačské vybavenie a v okolí ani nebol žiadny rezort, kde by sme sa mohli spýtať.

Bohužiaľ aj v takýchto odľahlých častiach zeme sa stále nájdu plasty...

Toto bolo jediné znečistené miesto, ktoré sme videli. Inak bola voda všade čistá a na plážach neboli vôbec žiadne odpadky. Predsa len je to chránená oblasť a rezervácia a domáci sú si toho veľmi dobre vedomí.

Potápanie si na Raja Ampat treba dopredu dohodnúť a to sme nevedeli. Nechávali sme to ako backpackeri na voľno a dúfali, že proste niečo vybavíme. No pri šnorchlovaní a freedivingu sme videli všetko, čo sme chceli: manty, žraloky, jedovatú lion fish, milión rýb a farebných korálov... Určite to v hĺbke musí byť neskutočná pecka, no predsa len sme boli ešte len začiatočníci a ja som sa s dýchacím prístrojom necítila veľmi pohodlne. Ale nevadí, pretože si to raz zopakujem.

O Raja Ampat dobrodružstve som snívala veľmi dlho, preto som rada, že som to stihla a mala možnosť vidieť najkrajší podmorský svet na svete, úplne ako z Nema.

V ďalšom článku vám poviem, ako sa sem dá dostať, aké typy ubytovania je možné na Raja Ampat nájsť, ako to funguje so stravou a hlavne s potápaním a ďalšie praktické info, ktoré sa vám zídu, ak sa rozhodnete niečo podobné absolvovať.