top of page

Kambodža: Čo podniknúť za 7 dní

Kambodža bola na mojom cestovateľskom zozname už nejaký ten čas. Konečne teda prišla na rad. Na topky Kambodže sme mali 7 dní. Ako sme to naplánovali a kde všade sme sa stihli pozrieť? Aké boli ceny, čo sa oplatilo a neoplatilo a na čo si dávať pozor?

Rozhodnutie pre túto krajinu padlo hlavne kvôli slávnemu Angkor Wat, ikonickému chrámu, ktorý je súčasťou starobylého mesta Angkor, v blízkosti mesta Siem Reap.

1. ANGKOR WAT

Keďže sme leteli z Indonézie mali sme let priamo do Siem Reap. Z letiska sme si zobrali auto so šoférom na celý deň. Vyšlo nás to 50 dolárov (letisková cena). Tuk Tuk by bol za 30 dolárov, ale boli sme tri a mali sme veľa batožiny, takže nás týpek ani nechcel zobrať. Trošku sme priplatili za komfort, ale hlavne za to, že sme mohli mať v bezpečí uloženú batožinu s elektronikou vo vnútri auta celý deň.

Z centra Siem Reap si určite zjednáte tuk tuk oveľa lacnejšie. 15 USD na deň a povozí vás po celom areáli. Ja som si vždy predstavovala, že je tam niekde vstup, pri ktorom uvidím Angkor Wat, no nie je to tak. Celá oblasť Angkor je akoby mesto, v ktorom je veľmi veľa chrámov. Takže to aj nejaký čas trvá, kým sa človek dostane z jedného bodu do druhého. Preto určite nechoďte peši ani na bicykli.

Lístky do oblati Angkor sa dajú kúpiť od 5:30 rána a ceny sú nasledovné:

1 deň- 37 USD

2 dni- 62 USD

7 dní - 72 USD

Vo vnútri Angkor Wat

Nám sa stačilo pomotkať jeden deň, pretože viac sme nestíhali a ani by som to asi v tých teplotách nezvládla. Mali sme čo robiť. Preto je lepšie ak človek ide ráno, keď nie je tak teplo, no musí rátať s tým, že taký istý nápad bude mať viacej ľudí. Najviac turistov chodí na východ slnka. V tejto oblasti sa okrem hlavného chrámu Angkor Wat nachádza veľké množstvo ďalších. Ak by sme mali viac času, určite by sme si prenajali motorky a pomotali sa viac v džungli, kde je tiež možné nájsť starobylé chrámy bez turistov a užiť si tak unikátnu atmosféru starej ríše.

Za jeden necelý deň od cca 9.00 do 15.00 sme stihli prejsť 3 chrámy. Na mená si nespomeniem, pretože to všetko vyzerá veľmi podobne. Aj preto si myslím, že jeden deň tu stačí, pokiaľ človek nie je nadšený historik. Váš tuk tukár vás povozí na tie najznámejšie miesta, takže vám určite nič neujde ani keď to nemáte dopredu naštudované. Len mu treba povedať aby išiel opačne, ako všetci turisti, čiže nechať si Angkor Wat nakoniec.

Za 15 USD sme si pri Angkor Wate zaplatili lokálneho sprievodcu, ktorý nám porozprával zaujímavosti a previedol nás. Bolo super mať živý výklad a tým podporiť domácich. 15 dolárov je týpkov celodenný zárobok. Vedel toho pomerne dosť a rozprával veľmi zaujímavo.

TIP: Nezabudnite si opalovací krém, vodu a niečo na hlavu, lebo ozaj riadne pripeká. Ak má niekto dron, pri Angkor Wate je zákaz. Droniť sa dá iba so špeciálnym povolením.

Táto ikonická stavba je obľúbená najmä pri východe slnka, no tak isto nádherná bola aj okolo 13:00 s tým, že sme tam boli skoro sami. Nie každý zvládne masakrálne teploty.

V ten istý deň sme sa presunuli do Phnom Penhu. Po tom čo nás šofér zaviezol na stanicu, vychytali sme posledné tri miesta v mini buse. Tri krát hádajte, kde sme sedeli. Akože áno, cool kids sedia vždy vzadu, ale toto bolo moc :D. Nadžgané v zadnej štovrke s malou kambodžankou vedľa mňa a so všetkou batožinou okolo tak, že sme si nemohli vystrieť nohy. Takto sme sa viezli 7 hodín. Ale dobre, po ceste nás totálne vyplo, takže sme to nejak zvládli.

TIP: Všetky transporty sme bookovali dopredu cez stránku camboticket.com, ktorá je podľa tripadvisoru najspoľahlivejšou alternatívou.

Tu som si ešte myslela, že sme vzadu len tri, tak som si pekne papkala hnusnú instantnú polievku. Prvé jedlo dňa približne o 16:00.

Do Phnom Penhu sme dorazili večer, takže sme si dali pivko na bare a čus. Ráno sme mali na programe Killing fields a Tuol Sleng Genocide Museum.

2. KILLING FIELDS

Vražedné polia cca 40 minút jazdy na Tuk Tuku z centra Phnom Penhu sú určite must see, ak sa chystáte do Kambodže. Genocída, ktorá sa tu odohrávala v 70- tych rokoch bola pred verejnosťou veľmi dobre utajená. Zlo sa začalo páchať po skončení občianskej vojny, keď sa k moci dostali Khmer Rouge pod vládou Pol Pota. Na týchto miestach bolo vyvraždených a pochovaných viac ako milión ľudí.

Po príchode si môžete vybrať či chcete audio sprievodcu alebo nie. Myslím si, že bez toho sa vôbec neoplatí sem chodiť. S audio nahrávkou (v angličtine/nemčine/francúzštine atď. ) stojí vstup 6 dolárov a môžete si ju kedykoľvek zastaviť alebo prehrať späť. Celá tour trvá približne 60 minút.

Byť na mieste, kde bolo brutálne zavreždených xy ľudí spôsobom, ktorý si nechcete predstaviť ani v tom najhoršom sne bol silný zážitok. Najviac ma ale dostal strom, na ktorom bol zavesený obrovský reprák, ktorý hlasno hral, aby nebolo počuť stonanie zomierajúcich. Alebo strom, o ktorý zabíjali malé deti. No hrôza.

Na strome sú povešané detské náramky

Nachádza sa tu aj vysoká veža, v ktorej sú uložené pozostatky obetí. Každá lebka má na sebe farebné označenie aby bolo jasné, ako obeť prišla o život.

Polica s lebkami siaha až po strop budovy a je to jediné, čo sa vo veži nachádza.

3. TUOL SLENG GENOCIDE MUSEUM

Toto múzeum je vlastne miesto, kde boli ,,neprispôsobiví,, kambodžania ale aj cudzinci mučení. Je to prostredie bývalej školy uprostred mesta. Nechápem, ako sa tam mohli diať takéto zverstvá bez toho, aby si to niekto zvonka všimol.

Opäť je možnosť zobrať si audio sprievodcu za 8 dolárov, lístok bez audia stojí 5 dolárov. V areáli školy si môžete pozrieť ako vyzerali miestnosti, kde ľudí mučili, aké pravidlá vládli v objekte. V jednej z budov sa nepretržite premieta dokument, na ktorý môžete kedykoľvek prísť a odísť. Na Killing fields bolo premietanie tiež, ale iba v určité časy. Dokázala by som si to pozrieť úplne celé, no trvalo to pomerne dlho. Na mieste sa môžete stretnúť aj s pár ľuďmi, ktorí besnenie prežili. Nemala som silu pozrieť sa im do očí.

Posteľ na mučenie

Fotky dozorcov

Ak by ste si museli vybrať medzi Tuol Sleng Museum a Killing fields, išla by som radšej do Tuol Sleng múzea, aj keď polia mi viac pripomínali Osviedčim. Obidve miesta sa rozhodne oplatí vidieť.

Miestnosti, v ktorých žili obete

Po trošku negatívnych a smutných vibráciách sme sa radšej presunuli na ostrovy, o ktorých som už dlho počúvala samé chvály. Cesta z Phnom Penh bola opäť zážitková, ale tento krát sme si zvolili autobus. V buse sme našli jeden skvost v podobe najmenej priestorného WC, aké som kedy videla. Táto záchodová kabínka bola taká malá, že som musela ísť najprv zadkom, aby som sa tam vôbec zmestila. Trošku klaustrofóbia ale keď vypiješ liter a pol vody a šofér za 2 hodiny stále nestojí, je to ozaj nutné. Samozrejme, že po zážitkovom cikaní, asi po piatich minútach, šofér zastavil na pauzičku, kde sa dalo kúpiť niečo pod zub. Za cca 5 hodín jazdy z Phnom Penh do Sihanoukville sme platili 9 dolárov.

Na výšku cca 150 cm :D

4. SIHANOUKVILLE

Po príchode do tohoto ,,mesta,, sme ostali poriadne zaskočení. Apokalypsa je slabé slovo. Ani jedna betónová cesta. Všade vysvietené kasína. Jeden veľký kruhový objazd a to je všetko. Prašné cesty tomuto mestu dodávali celkom zaujímavý šmrnc. Ja takéto špiňárny úplne milujem. Čím viac je to miesto real, tým lepšie. Zrovna v tom období mesto prechádzalo akousi rekonštrukciou. Teda aspoň to sme si mysleli, pretože na pár úsekoch to vyzeralo, že sa stavia. Ale tu človek nikdy nevie.

Každopádne toto mesto bol zážitok sám o sebe, hlavne teda jazda tuk tukom, z ktorého sme skoro vypadli pri každom hlinennom hrbole, na ktorý šofér naskočil.

Ráno sme mali booknuté lístky na trajekt na ostrovy. Z každého hotela v Sihanoukville vám budú vedieť zarezervovať transport do prístavu a lístky na trajekt. Toto funguje bezproblémovo.

Celkovo na nás Kambodža pôsobila veľmi tourist friendly. Nemali sme ani jeden zlý alebo nepríjemný zážitok s domácimi. Naopak, sú to milí a veľmi skromní ľudia.

5. KOH RONG

Trajektom sme sa dostali na ostrov Koh Rong, ktorý by mal byť ten živší z týchto dvoch ostrovov. Živší v zmysle párties a nočného života, ale netreba zabúdať na to, v akej oblasti ostrova si človek bookne ubytovanie.

My sme sa situovali do veľmi pokojnej, no veľmi peknej oblasti Coconut beach. Bolo mi trošku smutno, že to nejdeme roztočiť, lebo moja cestovateľská banda nebola veľmi párty, no nejako som to prežila, pretože som vedela, čo ma o týždeň čaká v Thajsku :D.

Na tomto ostrove sme si dali len jednu noc a bývali sme vo veľmi zaujímavom ubytovaní. V stane. Bola to moja premiéra v teplej krajine, ale vyspala som sa oveľa lepšie, ako v akejkoľvek izbe. Naozaj veľmi pohodlný a priestraný stan, ešte aj s výhľadom na more hneď po otvorení ,, dverí,, . Proste idylka.

Cesta na lodi z Koh Rongu na Sanloem trvala neskutočne dlho kvôli vlnám. Preto je lepšie objednať si speedboat. Na vlny doplatila aj partička troch mladých, ktorý sa všetci riadne zgrcali. Tí si zjavne tú párty užili aj namiesto nás.

5. KOH RONG SANLOEM

Z Koh Rongu sme sa chceli pozrieť na ten krajší a pokojnejší ostrov, kde sme dostali super deal na ubytko. Keďže tam žije Slovák Adam, ktorý založil nový eco rezort, rozhodli sme sa ho navštíviť. Bamboo Jam Resort nás pozitívne prekvapil. Nádherné ubytovanie priamo na pláži s veľmi vysokou úrovňou servisu.

Reštaurácia Bamboo Jam Beach Resort

Tento ostrovček je veľmi veľká chillovačka. Biele pláže, priezračná vodička a vodné skútre, ktoré si môžete požičať a rozbiť tak plážovú nudu.

Ostrov je ideálny pre ľudí, ktorí si chcú oddýchnuť od starostí každodenného života na krásnej pláži. Pre mňa 3 dni viac než stačili.

Pôvodne sme mali v pláne zdržať sa len dve noci a odtiaľ potom ísť na východ krajiny do slonej rezervácie, no nakoniec sme si to rozmysleli a zostali o deň dlhšie.

Posednie na súkromnej pláži v Bamboo Jam Beach Resort

Západ slnka na Koh Rong Sanloem

6. SLONY

Ako som vyššie spomínala túto aktivitu sme nedali ale verím, že to musí byť naozaj super. Odporúčam pozrieť si info na ich stránkach Mondulkiri Project alebo Elephant Valley Project. Obidve organizácie sú overené a niečo také, ako vozenie sa na slonoch tam nehrozí. Kúpanie, prechádzky, kŕmenie a treky v džungli. Znie to veľmi lákavo. Tak snáď to dáme nabudúce. Tours sa pohybujú okolo 50 dolárov za jedeň deň. Na dva dni to vychádza na 80 dolárov, kde sú zahrnuté aj ďalšie vychytávky ako local wine tasting a podobne.

7.PHNOM PENH

Po slonoch, na ktorých sme neboli, sme mali v pláne dostať sa naspäť do Phnom Penhu. Zo Sihanoukville sme si zobrali private car so šoférom za 50 dolárov. Nechcelo sa nám čakať na autobus a keďže sme boli tri, nevyšlo nás to ani tak draho. Ja som vôbec nemala silu na cestu autobusom vzhľadom na to, že som srala ako lion už od ostrovov, piaty deň vkuse. Vzhľadom na veľkosť záchodu v autobuse som sa cesty trošku obávala. Tak sme to neriskovali.

​ Z Kambodže som sa vrátila o 6 kg ľahšia. Detox na úrovni :D Zo všetkých ázijských krajín, kde som bola, tu a na Filipínach som mala najväčšie zažívacie ťažkosti. Ale to k cestovaniu patrí. Pár dní na smecte a pohoda.

V meste okrem múzeí genocídy nie je až tak úplne čo robiť. Boli sme sa teda previezť loďou na sunset cruise s neobmedzeným množstvom piva, ovocím a anglicky hovoriacim sprievodcom. Plavba stála cca 15 dolárov a trvala približne hodinu a pol. Týpček sa o nás pekne staral a dolieval, čo hrdlo ráčilo.

Sunset cruise

Po plavbe sme sa vybrali na lokálne trhy. Vzhľadom na moju situáciu som radšej žiadne špecialitky z trhov neochutnala :D

Lokálne šmakociny

Stolovanie na zemi? No problem.

Aké sú ceny v Kambodži?

Nízke. Hlavne alkohol. Pivo za dolár? To chceš! Hlavné jedlo sa dalo zohnať od dvoch dolárov a v menej turistických častiach aj za menej. Transport bol tiež pomerne lacný. Za lístky na autobus sme neplatili viac ako 12 dolárov. Ubytovanie na jednu noc kľudne výde od 5 dolárov. Celkovo nás tento trip vyšiel na cca 400 euro na 7 dní a aj to som možno povedala veľa. Najviac sme dali za privátne taxíky a vstup do Angkor Wat.