top of page

Prvý let s bábätkom: 10 užitočných tipov

Keď sa povie dieťa v lietadle, väčšina z nás sa chytí za hlavu. Každý si hneď predstaví vrieskajúce decko, ktoré mu kope zozadu do sedadla a ten pocit bezmocnosti, ktorý ťa prepadne, keď ty, ako nová matka, ho nevieš nijako utíšiť.


Áno toto presne bola aj moja prvá myšlienka a veru, že do cca troch mesiacov by to presne nejak takto vyzeralo. Keďže s Eliom sme si začiatky docela užili, cestovanie sme radšej nechali na neskôr. Ono predsa len v lockdowne sme sa nedostali ani do vedlajšej dediny, takže na nejaké lietanie sme absolútne nemysleli.

Ale! Covid situácia sa začala značne ukľudňovať a s tým prišla aj možnosť vyraziť na Island. Na koľko? To zatiaľ nevieme.

Heslo doby covidovej je :


Neplánovať :)


Takže v predchádzajúcom článku som popísala, čo všetko bolo nutné vybaviť pred samotnou cestu. V článku : Cesta na Island aneb zase rovno do štátnej karantény si to môžete prečítať.


Teraz by sme sa pozreli skôr na to, aké to je cestovať s malým bábätkom. Elio má čerstvých 6 mesiacov a cestu zvládol ako najväčší frajer.


Let sme mali mať pôvodne okolo 9.00 ráno, čo by bolo úplne perfektné, pretože by sme vlastne strávili celý deň cestovaním a večer, na posledný spánok, by sme boli už v cieli, takže by nebol nevrlý.


Ale ako to už býva, čas letu zmenili. Nový čas: 16: 25. Hmm to nie je bohviečo, pretože to už má bábo viac menej celý deň za sebou, čaká ho posledný spánok a môže byť nervózne.


V prvom rade by som chcela povedať, že všetko je veľmi individuálne a záleží od povahy dieťaťa. Keďže ja cestovanie milujem, predpokladala som, že to tak bude aj s malým a zatiaľ sa zdá, že to naozaj tak je. Miluje byť na rukách, čo je v tomto prípade výhoda. Z rúk pozoruje všetko okolo seba, je zvedavý, takže ak je v novom prostredí, vydrží byť zaujatý dlhšie. On vlastne plače len, keď je niečo zle alebo ho niečo bolí.



Obal na pas od hračkárstva Little bird


Zhrnula by som to nasledovne:


1. Keď je mama v kľude, aj dieťa je vkľude. Mylsím si , že toto platí v tomto prípade dvojnásobne. Bábätko cíti všetky energie, ktoré v jeho blízkosti sú. Preto sa treba vychillovať, dať si pekne kávičku alebo vínko a ide sa na to.


2. Zabávače. Namiesto dronu a neviem akých všetkých nadstavcov na gopro som mala tentokrát plný batoh detských hračiek. Trošku zmena oproti predošlým cestovačkám :D Keď začal trošku mrnkať, vytiahla som hračku a bolo vybavené. Poolizoval, požužlal a bol kľud.


3. Náhradné oblečenie. Čo keď sa preserie tak, že všetko bude na kompletku špinavé? Chvalbohu to zvládol už pred cestou doma, takže žiadne nehody sa v lietadle nekonali.


Inak teda v mamkovskej taške je dobré mať:

- podložku na prebalovanie, takže keď treba ho šupnete na kufor/lavičku/stôl/no proste hocikde a prebalíte za dve minúty

- náhradné nohavice, ponožky, bodiečka

- mikinu a čiapku do lietadla

- krémik na zadok

- vlhké obrúsky

- hračky

- niečo na sliny


Niekto možno nosí všelijaké ďalšie serepetičky, ale nám stačilo toto. Plus pasy :)


4. Nosič. Ak máte dieťa, ktoré sa rado nosí, je to super trik, ako ho uspať, prípadne pomôcka, keď človek potrebuje mať voľné ruky.

V tomto mi to Elio neusnadnil, keďže momentálne nosič bojkotuje. Každopádne máme ho zo sebou, ak by si to mladý pánko rozmyslel, pretože sa nechcem vzdať krásnej predstavy výletovania týmto spôsobom. Stále dúfam, že to pôjde časom. Používame ergonomický nosič od slovenskej značky Rischino.


5. Pohyb. Ak začne bábo vymýšlať, človek sa môže postaviť a trošku ho ponatriasať. S týmto súvisí ďalší bod.


6. Voľba sedadla. Ak by som plánovala dlhší let s nejakou lepšou spoločnosťou, určite by som chcela možnosť závesnej postieľky, ktorá je však len do určitého váhového limitu. Zdá sa mi, že to je 11 kg, čo u Elia bude za chvíľu prekročené, takže si nie som istá, čo to stihneme využiť. Každopádne je to super, že ho tam človek môže aspoň nachvíľku odložiť a oddýchnuť si.

Ak sa jedná o let kratší, je podľa mňa fajn sedieť buď úplne vpredu alebo úplne vzadu a rozhodne v uličke.


Ja som zvolila zadnú časť lietadla aj preto, že by tam mohli byť voľné miesta, ak sa let nenaplní, a presne tak to aj bolo. Uchmatla som trojsedadlo, takže malého som mohla položiť a prebaliť na mieste. Popravde ani neviem, kde je v lietadle prebalovací pult, keďže som ho nepotrebovala.

Ďalšou výhodou je, že to je blízko k WC, takže sa netreba trepať cez celé lietadlo.


7. Dôverujte svojmu bábätku. Ja som verila, že to mladý zvládne jak nič a veru, tak to aj bolo.


8. Kojenie počas vzletu a pristávania je super trik. Ani nepípol a dokonca hneď zaspal. Ak nekojíte postačí čajík alebo nejaká maškrta. Hlavné je prehĺtať.


9. Ak stále prevláda nervozita, ako to bude dieťa znášať, spýtajte sa samej seba čo najhoršie sa môže stať. Bude revať ako pavián celý let? No tak sa budete chvíľu cítiť trápne, ale dostať sa z bodu A do bodu B sa proste nejak musíte. Takže hold, sorry pre spolucestujúcich.


10. Maškrtky. Vzhľadom na to, že som príkrmy odložila až na dobu, keď vylezieme z karantény s týmto skúsenosť nemám. To bude asi ďalší level mamky cestovateľky. Ale predstavujem si to asi tak, že by som mala ready nejaké škatuľky s ovocím, prípadne kapsičky s detskou výživou a slávne chrumky, ktoré ich vedia zabaviť aspoň na chvíľu. Toto budem riešiť v nejakom ďalšom podobnom článku čoskoro :)


Myslím, že som spomenula všetko podstatné. Ono to nie je žiadna veda, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tiež sa nejdem hrať na profíka, lebo tiež som mala trochu obavy, ako to mladý zvládne. Ale! Ako som spomenula už vyššie. Je veľmi dôležité, s akým nastavením do toho idete vy, ako rodičia. Keď ste šťastní a poviete si, že to zmáknete, tak to proste dáte :) Verte bábu tiež, dajte si vínko na ukludnenie a všetko prebehne lepšie než si myslíte.





bottom of page